Bài học ngày hôm nay sẽ là tập hợp một số tính từ hay xuất hiện trong bài thi IELTS.
Bạn xem lại bài học cũ:
· Unit 1: Key nouns – Những danh từ thường xuất hiện trong IELTS
· Unit 2: Key verbs - Dạng động từ hay xuất hiện trong đề thi IELTS
1. Adj+Preposition (Tính từ + Giới từ)
Words | Example | Meaning |
Relative to | Language development is conceived as relative to one’s own past performance. | Tương tự |
Relevant to | How can we make science relevant to environmental policy? | Liên quan tới, |
Characteristic of | Poor communication between scientists and politicians is characteristic of the situation today | Đặc trưng |
Appropriate to | We need to plan technologies which are appropriate to the needs of small farmers. | Phù hợp với |
Typical of | It was typical of the farmers in the study that they had a negative attitude to technology | Điển hình của |
2. Adjectives and their opposites (Tính từ và từ trái nghĩa)
Adjective | Opposite | Example | Meaning |
Abstract | Concrete | Abstract/concrete problem | Abstract: Trừu tượng Concrete: cụ thể/ dễ hiểu |
Quantitative | Qualitative | Quantitative/qualitative research | Quantitative : Định lượng Qualitative: Định tính |
Significant | Insignificant | Significant/insignificant amount of fear | Significant: đáng kể Insignificant: Không đáng kể |
Rough | Precise | Rough/precise estimate | Rough: ước chừng Precise: chính xác |
3. Adjective combinations (cụm tính từ)
Có một số cụm tính từ (adj+noun) thường xuyên xuất hiện như sau:
· There was an apparent discrepancy between the two sets of results. (tồn tại)
· We noted a potential problem with the experimental design which we had to deal with first. (Vấn đề tiềm ẩn)
· The principal cause of the failure was a sudden temperature change. (Nguyên do đầu tiên)
· The research used a rigorous methodology which had been tested on many occasions. (biện pháp nghiêm ngặt)
BÀI HỌC LIÊN QUAN